Evelien Berentschot gaat met pensioen

In april wordt Evelien zeventig jaar en gaat ze onze praktijk verlaten. Zij is vanaf de start van Chiropractie Deventer voor velen een vertrouwd gezicht achter de balie geworden. Met haar niet aflatend positief enthousiasme, haar ervaring als praktijkassistente, haar hart voor chiropractie en haar zorg voor patiënten heeft Evelien een enorme bijdrage geleverd in de opbouw van onze praktijk.  

Evelien staat bekend om haar positieve aanwezigheid waarbij ze de mensen graag deelgenoot maakt met verhalen over haar verre reizen en haar prachtige kleindochters. Wij zullen haar aanwezigheid in de toekomst dan ook erg gaan missen. Wanneer u haar nog een persoonlijke boodschap wilt overbrengen dan kunt u dit naar de praktijk sturen. Wij zullen er dan zorg voor dragen dat dit bij Evelien terecht komt. (ons adres is: Chiropractie Deventer, Korte Schoolstraat 35-37, 7412VM Deventer)

Evelien, 25 jaar chiropractie-assistente

Deze maand viert Evelien haar 25 jarig jubileum als chiropractie-assistente. Nadat ze bijna 12 jaar voor verschillende chiropractoren heeft gewerkt is Evelein, van oorsprong verpleegkundige, alweer ruim 13 jaar assistente bij Chiropractie Deventer. We kennen haar als reislustig en als een trotse oma en ze heeft over de jaren ook een enorme passie voor chiropractie ontwikkeld. Wij zijn trots dat we haar in ons team hebben en feliciteren haar van harte met dit jubileum.

Krant NCA "Chiropraktisch"

De Nederlandse Chiropractoren Assosiatie geeft een paar keer per jaar de krant "Chiropraktisch" uit. Hierin vindt u de laatste ontwikkelingen en onderzoeken binnen de chiropractie.  Vindt u het ook interessant om deze krant thuis te lezen dan kunt u dit via deze link .

Chiropractie en wintersport: een perfecte combinatie!

Goede voorbereiding voor de wintersport is belangrijk!

Het is bijna weer zover! Over een paar weken vertrekken de eersten alweer voor de jaarlijkse wintersportvakantie in één van de vele gebergten die Europa rijk is. Ondanks het feit dat het ‘maar’ een week is, staat de vakantie altijd wel bekend om het hoge anti-stress effect. Maar dat werkt alleen als je blessurevrij terugkomt. Lees even verder voor een paar simpele tips om van je, meestal dure, vakantie een groot succes te maken!

Je hebt er maanden naar uitgekeken, en als je dan eenmaal aangekomen bent op je vakantieadres wil je zo snel mogelijk de piste op. Opeens zit je dus niet meer achter je bureau, maar ben je uren achtereen aan het sporten waarbij je spieren gebruikt waarvan je het bestaan niet eens afwist. En dan gaat het meestal mis: een verkeerde beweging en je valt…een botbreuk betekent een heel snel einde van je vakantie!

De belangrijkste oorzaak hiervan is slecht, of niet, getrainde spieren die plotseling aan het werk moeten. Wist je dat een beginnende skiër drie maal zoveel kans heeft op een blessure dan een gevorderde skiër?

De chiropractor helpt 

Ook chiropractie kan helpen tijdens je voorbereiding van je wintersportvakantie. Maak een afspraak en laat je wervelkolom eens helemaal nakijken. Pas als dit belangrijke onderdeel van je lichaam in goede staat is, kunnen je zenuwen en spieren optimaal functioneren. Niet alleen belangrijk voor het skiën, maar ook heel goed als jaarlijks onderhoud van je algemene gezondheid.

Hier een aantal tips om maximaal van je welverdiende vakantie te kunnen genieten:

Bereid je lichaam voor

Je kunt jezelf al heel goed voorbereiden terwijl je nog thuis bent. Met een paar uren trainen per week heb je al heel wat gewonnen. Aangezien de meeste blessures aan enkels, onderbeenspieren en botbreuken zijn, kan ik je vooral aanbevelen om deze spiergroepen te trainen. Rustig hardlopen is een prima manier, maar ook schaatsen. In de weken vooraf kun je alvast een indoorskibaan bezoeken. Je traint dan, en het is ook nog erg leuk om te doen.

Ga niet direct de piste op

Als je aankomt, heb je vaak al een lange autorit achter de rug. Het is niet verstandig om dan gelijk de piste op te springen. Neem een halve dag om te acclimatiseren. Ga bijvoorbeeld even de auto uitladen, even lekker ergens een hapje eten en zoek in alle rust je materiaal even uit bij het verhuurbedrijf.

De juiste kleding

Bereid je thuis goed voor qua kleding. In het dal mag het dan lekker warm zijn, maar op de hoger gelegen pistes, zeker in combinatie met wat wind, kan het érg koud zijn. Tip: meerdere laagjes isoleert beter, en vergeet niet je zonnebril/skibril, wanten en muts mee te nemen.

Drink water!

Tijdens het skiën is een vochtverlies van één liter per uur vrij normaal. Als je dan te weinig drinkt heeft dat direct invloed op je reactievermogen en word je sneller moe, met alle gevolgen van dien! Wacht even met alcohol tot de aprés-ski. Alcohol droogt namelijk uit, en maakt het vochtverlies dus alleen maar erger.

Bescherming tegen de zon

In de sneeuw kan de zon ontzettend intens zijn. Voor je het weet ben je verbrand, of lijk je net een verbrande kreeft tijdens de aprés-ski. Om dit effectief te voorkomen, gebruik dan een goede beschermende zonnebrandcrème op vetbasis. Gebruik onder geen beding de zonnebrandcrème die je nog hebt liggen van afgelopen zomer, want dat is meestal op waterbasis. Hiermee riskeer je bevroren gezichtsdelen, wat de vakantie er niet prettiger op maakt!

De juiste bril

Gebruik tijdens het skiën een goede skibril. Deze kan voorkomen dat je ogen (tijdelijk) beschadigen of zelfs sneeuwblind worden. Over het algemeen wordt aangeraden om een bril te kopen die ook bescherming aan de zijkanten biedt.

En dan een laatste tip

Wees niet overmoedig tijdens het skiën. Ken je eigen beperkingen en bouw het langzaam op. Alleen op die manier kun je een week later blessurevrij terugkijken op een heerlijke week.

Ik wens u een hele fijne vakantie toe!

Sportieve uitdaging

In september heeft onze chiropractor Jan Geert Wagenaar de Fisherman's Strongman Run gelopen. Dit is een hardloopwedstrijd van 21 kilometer met onderweg de uitdaging van 33 zware obstakels dwars door de gemeente Hellendoorn. Na een goede voorbereiding van veel loop- en krachttraining kwam hij moe maar voldaan over de finish. 

Iedereen weet van nature dat beweging goed voor je is. Ondanks dat we het wel weten handelen we er niet altijd naar. Door meer te bewegen in welke vorm dan ook neemt de belastbaarheid van het lichaam toe waardoor het lichaam niet alleen gezonder oogt maar ook beter functioneert. Nou hoeft u niet meteen de Strongman Run te gaan lopen maar misschien kunt u wat vaker de wandelschoenen aan doen of de fiets pakken in plaats van de auto. Wij willen u graag uw eigen sportieve uitdaging helpen vinden.

Naast meer bewegen om gezonder en sterker te worden wijst een recent onderzoek uit dat 'preventieve chiropractische zorg beter is voor klachten en kosten'. Wetenschappers in een recent onderzoek concluderen dat chiropractische onderhoudsbehandelingen na een eerste korte periode van intensieve behandeling de verbetering ook op lange termijn doen handhaven (Bron: Spine, januari 2011)

De wervelkolom is continue onderhevig aan allerlei vormen van belasting. Een verkeerde houding, stress een ongeluk, zwaar werk, etc. kan de wervelkolom uit balans brengen. Wagenaar: "Een verstoring is door een chiropractor op te sporen voordat de echte klachten ontstaan. Daarom adviseren wij een periodieke chiropractische controle waardoor de kans op blessures vermindert en men een optimale bewegingsvrijheid houdt".

Plezierig tuinieren.

Tips voor een gezond tuinseizoen.

Het tuinseizoen is weer in volle gang en met de huidige temperatuur en vele regen is het bijna niet bij te houden. Tuinieren kan zwaar werk zijn maar als u rekening houdt met een paar basisregels maakt het u juist fitter en kunt u met volle teugen genieten van uw tuin.

  1. Zorg dat uw algemene conditie op peil blijft door bijvoorbeeld te wandelen, te fietsen of oefeningen te doen.
  2. Wissel verschillende handelingen in de tuin af om zo overbelasting te voorkomen. Probeer ook uw linker en rechter kant af te wisselen.
  3. Gebruik materiaal dat bij u zelf past, let hierbij onderandere op de juiste lengte van de steel en het gewicht van het gereedschap dat u gebruikt.
  4. Gebruik hulpmiddelen zoals kniebeschermers, handschoenen of ladders. Vraag zo nodig hulp als het werk voor u alleen te zwaar is.
  5. Steun bij het werken in de tuin liever niet op twee kniëen maar zet juist één voet naar voren. Dit voorkomt dat u te ver naar voren gaat leunen waardoor u uw rugspieren en wervelkolom overbelast.
  6. Probeer zo dicht mogelijk bij uw lijf te werken. ga bijvoorbeeld dichter bij de heg staan om deze te snoeien zodat u uw ellebogen bij uw lichaam kunt houden. Dit maakt het werk ook een stuk lichter.
  7. Probeer tegelijkertijd buigen en draaien te vermijden.
  8. Let er bij het tillen op dat u dit vanuit uw benen doet en niet vanuit uw (bolle) rug. Uw rug moet hier bij juist iets hol zijn.
  9. Mocht u lichte klachten hebben dan kunt u de plek in eerste instantie koelen, let hier bij op dat er altijd iets tussen het coolpack en uw huid zit en niet langer dan 10 minuten. Probeer ook rustig te blijven bewegen.
  10. Ontspan na een dag werken in de tuin. Dit kunt u doen door op uw rug op de grond te gaan liggen en uw benen te laten steunen op een stoel. Hierbij moeten uw heupen en benen een hoek van 90 graden maken.

 

Kortom: Wissel uw werk regelmatig af, let daar bij op het veranderen van houding, van kant en intensiteit van uw werk. Maar het allerbelangrijkste is dat u daarna geniet door lekker te ontspannen in uw tuin.

Mocht u  vragen hierover hebben dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Wereld wervelkolomdag 2015

Woensdag 16 oktober is het wereld wervelkolomdag. Doel van deze dag is dat mensen zich er van bewust zijn dat een juiste lichaamshouding en voldoende beweging uitermate belangrijk zijn voor een gezonde wervelkolom. Treden er namelijk functiestoornissen op in de wervelkolom dan kan dat irritatie opwekken in het zenuwstelsel, waardoor er klachten ontstaan. Klachten als rug-, nek-, schouder- of elleboogklachten, sportblessures, hoofd- en aangezichtspijn of migraine.

 

 

Chiropractie meest effectief; een feit waar je niet meer omheen kunt

Zorgverzekeraar CZ kwam afgelopen week met de waarschuwing dat in Nederland op jaar basis duizenden onnodige operaties verricht worden. In de top 10 van onnodige operaties valt rughernia  uit de toon. Bij rughernia’s is 1 op de 5 operaties onnodig.

Deze veel te hoge cijfers voor rughernia operaties staan niet op zich, maar zijn een bekend internationaal probleem. Onderzoek vorig jaar in het orthopedisch vaktijdschrift ‘Spine’ bracht naar voren dat als een chiropractor als eerste met de rug in aanraking kwam, de kans op een operatie daalde van 43% naar 1,5%: bijna een factor 30 verschil! (bron: Spine Phila Pa dec. 2012).

Dat de overheid de almaar stijgende zorgkosten onder controle moet houden vraagt om visie en herzieningen van het huidige beleid. Rug- en nekklachten vormen een enorme kostenpost: ramingen uit 2005 van de European Workforce on Musculoskeletal Disorders van de jaarlijkse kosten voor de  Nederlandse maatschappij bedragen 7,6 miljard euro. Daarnaast zijn rug- en nekklachten een grote en onnodige belasting voor de huisartsen praktijk:  1,6 miljoen mensen consulteren jaarlijks hun huisarts in verband met rug en nek gerelateerde pijnklachten (bron: VWS). De chiropractor is als universitair opgeleide zorgverlener primair gericht op de zorg voor de wervelkolom en is dus bij uitstek geschikt om te beoordelen welke zorg de rug- of nekpatiënt nodig heeft.

Bovenstaande cijfers en de door CZ naar voren gebrachte feiten over 20% onnodige herniaoperaties zetten ieder weldenkend mens aan het denken over hoe de zorg voor onze rug- en nek in Nederland georganiseerd is. De chiropractor is qua opleiding en expertise de aangewezen persoon om deze klachten te behandelen. De cijfers laten zien dat dit ook een groot aantal onnodige herniaoperaties zal voorkomen !!

Oefeningen van Recht je Rug Nederland

Leuk voor jong en oud en tevens goed voor een gezonde wervelkolom!

 

http://www.rechtjerug.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=4

Dr. Phil show en een visie op chiropractie

Onderzoek naar behandelingen rugpijn in de V.S.

Onderzoek naar behandelingen rugpijn in de V.S.; welke behandeling hielp het best?

Ailsa van Poecke

Co-auteur Chiropractic Paediatrics

President Obama

President Obama is sterk voorstander van Chiropractie

Arjan Robben

Arjan Robben gaat ook naar de chiropractor!

Direct een afspraak maken

U kunt via de onderstaande link direct een afspraak maken met één van onze chiropractoren.

Vul uw gegevens volledig in en er wordt zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen.

Maak direct een afspraak

Telefonisch bereikbaar

 

maandag: 08.00 tot 12.15 - 12:45 tot 16.15 uur
dinsdag: 07:00 tot 11:15- 11:45 tot 15:00 uur
woensdag: 08.30 tot 12:45- 13:15 tot 16:45 uur
vrijdag: 08.30 tot 12.45 - 13.15 tot 16:45 uur

 

 

Nieuwsbrief

Wilt u deze nieuwsbrief ook thuis ontvangen dan kunt u zich aanmelden door uw naam en e-mail adres hier onder in te voeren.

Website powered by Boogalu

Colofon